Гаранција на славине два месеца – уместо две године
11
Oct

Гаранција на славине два месеца – уместо две године

Трговци санитаријама у ОТЦ Нови Београд увели нова правила којима обмањују потрошаче

Oва славина је јефтинија, али за њу имамо гаранцију само 60 дана. Такве услове нам даје произвођач из Турске, али имате и ове скупље, за које је гаранција дужа – годину дана, објашњавала је радница у једној од продавница санитарија у Отвореном тржном центру на Новом Београду. На опаску купца да гаранција, односно саобразност, не може да буде краћа од две године, колико Закон о заштити потрошача предвиђа, она није одустајала. Упорно је тврдила да дужину гаранције одређује произвођач и да трговац с тим нема никакве везе. Ово је само један од примера и ситуација с којима се купци у Србији често сусрећу.

Иако је у важећим прописима јасно дефинисано која права купац по закону има две године од куповине, многи то не знају, па се жале тек пошто имају проблем с производом и не успеју да га рекламирају.

Како кажу у Министарству трговине, ни после пет година, колико је на снази важећи закон, купци не праве разлику између саобразности и гаранције. Саобразност траје две године од куповине и она подразумева да је производ одговарајућих карактеристика и квалитета. Гаранција мора бити у писаном или електронском облику, са свим подацима о производу. Гаранција се купцу даје после друге године (уколико је предвиђена).

Србија ће до краја године, како је најављено, добити нов Закон о заштити потрошача, а једна од главних промена је то да се уводи вансудско решавање потрошачких приговора. Потрошачима ће тако на располагању бити лиценцирани правници који су едуковани да воде овакве спорове. Иначе, управо ова промена у закону требало би да донесе и промене у пракси, попут ситуација у којима трговац једноставно не прихвата рекламацију или је одбија уз неоправдана образложења.

– У случају несаобразности производа купци се обраћају трговцу, ако не успеју или нису задовољни одговором на рекламацију, могу то исто да покушају преко организације за заштиту потрошача. Ако ни то не успе, закон ће им пружити следећи ниво заштите, а то је да покушају да се договоре с трговцем. Уколико и то не помогне, незадовољни купац (с оправданом рекламацијом) може да тужи трговца и уђе у судски спор – каже Вишња Ракић, помоћник министра за заштиту потрошача и додаје да ће се брисати горња граница вредности спора који се може рештити вансудски.

На питање колико оваквих примедби потрошача добијају и коме купци који не остваре своја права могу да се жале, наша саговорница каже да је ово довођење потрошача у заблуду, јер у закону не постоји рок од 60 дана за подношење рекламације.

– Купац у овом случају може да се обрати потрошачкој организацији, а уколико ни на тај начин не реши проблем, подноси пријаву тржишној инспекцији. По овој пријави следи инспекцијски надзор који се обавља без најаве – објашњава Ракићева. Инспекција реагује по пријави и утврђује да ли је било неправилности које пријављује потрошач, али такође има право да контролу прошири уколико утврди да постоје и неке додатне неправилности, каже помоћник министра за „Потрошач”.

Према њеним речима, сваки производ који се купи мора бити саобразан две године. Код санитарија чак мора да постоји и упутство како се монтира. Купац мора да добије декларисан производ. Ракићева наглашава да купци обавезно инсистирају на фискалном рачуну, без обзира на то да ли је производ купљен на бувљаку или у радњи, јер само уз рачун могу да уложе рекламацију.